Sunday, September 29, 2013

Pakistan Part 4 - Unexpected a great day trip with great people !

23 June 2013

“To awaken quite alone in a strange town is one of the pleasantest sensations in the world.” – Freya Stark

Selamat pagi Karimabad !

Selepas Subuh saya tidur semula. Hari ini memang tak ada apa-apa rancangan selain untuk pergi melihat Baltit Fort dan juga Altit Fort. Kedua-dua tempat ini tidaklah terlalu jauh dari hotel dan boleh pergi dengan berjalan kaki sahaja.

Sedang lena tidur di atas katil empuk dengan berselimut tebal, tiba-tiba terdengar pintu bilik saya diketuk dengan agak kuat.

"Siti...Siti !"

Saya terbangun dan agak blur sekejap. Rasanya saya berada di Karimabad dan tak kenal sesiapa di sini, jadi mustahillah ada yang memanggil nama saya, atau pun saya sedang bermimpi?

Suara lelaki tersebut kedengaran semakin kuat dengan ketukan pintu bertalu-talu.

Setelah beberapa minit, saya pasti ni bukan mimpi. Saya bangun menyarung pakaian yang bersesuaian dan menuju ke pintu untuk melihat siapa yang menganggu tidur saya pagi itu.

Sebaik sahaja pintu dibuka, Mr. Lee sedang berdiri di depan pintu dan tersenyum lebar.

Nota: Untuk mengetahui siapa Mr. Lee, sila baca previous entries - Pakistan Part 1, Pakistan Part 2, Pakistan Part 3.

Tak sangka dia dapat mencari bilik saya di Karimabad.

Mr. Lee kelihatan sangat gembira waktu itu. Belum sempat saya bertanya bagaimana dia boleh jumpa saya di Karimabad, dia dengan penuh bersemangat mengajak saya untuk pergi day trip tour dengannya bersama rakan-rakan Pakistani yang baru dikenalinya di Karimabad. Saya yang masih dalam keadaan separa terkejut tanpa berfikir panjang terus bersetuju walaupun tidak tahu ke mana kami akan pergi.

Mr. Lee terus menyuruh saya bersiap cepat dan berjumpa dengannya di restoren hotel secepat mungkin kerana mereka akan bertolak pada jam 9 am.

Dengan agak kelam kabut saya mandi dan bersiap kemudian pergi ke restoren hotel untuk bersarapan pagi dulu. Di dalam restoren saya nampak Francis dan Mr. Lee sedang berbual-bual.

Sebaik sahaja nampak saya masuk ke restoren Mr. Lee terus menyuruh saya duduk semeja dengannya bersama Francis. Walaupun saya belum sempat bertanya apa-apa, Francis terus beritahu yang dia 'tak bersalah' sebab dia yang beritahu Mr. Lee dimana bilik saya. Haha. Ok, fine. Sekurang-kurangnya saya dah tahu daripada siapa Mr. Lee dapat tahu di mana bilik saya, lol.

Seperti biasa untuk sarapan pagi saya memesan Paratha dan Chai dan kami bersarapan bersama. Sewaktu bersarapan, Francis banyak berkongsi cerita tentang pengalamannya travelling di negara China dan sempat menunjukkan peta besar kepada kami. Tempat-tempat yang dikategorikan 'kawasan terlarang' oleh kerajaan China tapi dapat juga diterokai oleh Francis dengan bantuan 'Google Earth'. Ya, Francis adalah seorang pengembara tegar yang selalu pergi ke tempat-tempat yang belum lagi ada dalam peta. Saya selalu teruja bila berborak dengan dia sebab banyak perkara baru yang dia kongsikan.

Tengah seronok mendengar cerita Francis, Mr. Lee mengajak saya untuk ke Old Hunza Inn iaitu tempat di mana dia dan rakan-rakan Pakistaninya menginap. Tak jauh daripada Karimabad Inn Hotel, cuma sekitar 3 minit berjalan kaki.

Saya mengikut Mr. Lee ke Old Hunza Inn dan menunggu rakan-rakan Pakistaninya di situ. Setelah beberapa minit saya berjumpa dengan Affan, Syed Imran, Nafees, Haris, Javed, Rizwan dan Raji. Mereka semuanya daripada Lahore kecuali Raji daripada Gilgit dan mereka semua baru balik daripada ekspedisi Rush Pari trek - 5098 mdpl.

Mereka sangat peramah and real gentlemen, seriously.

Oh ya, bila Raji ternampak saya terus dia tanya samada saya ialah Siti daripada Malaysia yang juga kawan kepada Dr. Azhar dan Mr. Altaf. Dia juga bertanya samada saya ada menyimpan barang untuk diserahkan kepada Mr. Altaf. Saya dengan agak separa terkejut (lagi) cakap iya, ada. Untuk pengetahuan, Raji ialah rakan baik kepada Dr. Azhar dan juga Mr. Altaf.

Raji cakap Dr. Azhar ada menelefon dia 2 hari sebelumnya dan menyuruh mencari saya di Karimabad. Menurutnya saya kemungkinan besar akan menginap di Old Hunza Inn (Dr. Azhar mencadangkan saya menginap di situ) tapi saya pula menginap di Karimabad Inn Hotel.

Sebaik sahaja berjumpa dengan saya, Raji terus menelefon Dr. Azhar pada waktu itu juga untuk memberitahu saya sekarang berada dengannya di Old Hunza Inn. Setelah Raji bercakap sekejap dengan Dr. Azhar di telefon, Raji beri saya telefonnya untuk bercakap dengan Dr. Azhar.

Saya bercakap dengan Dr. Azhar dan beritahu semuanya ok. Mungkin dia risau kerana Raji tidak jumpa saya di Old Hunza sejak 2 hari lepas. Saya pula terasa sedikit terkejut kerana pagi itu seolah-olah semua orang sedang mencari saya dan telah membuatkan orang risau.

Dr. Azhar cuma memberitahu saya untuk sentiasa memberitahu dia lokasi saya sewaktu di Pakistan. Dia juga memesan untuk hubungi Raji kalau saya perlukan apa-apa pertolongan. Selain itu dia hanya memesan untuk enjoy Karimabad yang sangat terkenal dengan pemandangan cantik yang dikelilingi snow capped mountain.

Siapa sangka di Pakistan saya akan kenal orang Malaysia yang dapat membantu waktu berada di Pakistan? Saya rasa seperti perjalanan saya memang di redhai-Nya, alhamdulilah :)

Setelah bercakap beberapa minit saya menyerahkan telefon kepada Raji dan dia bercakap semula dengan Dr. Azhar.

Mr. Lee tiba-tiba datang dengan membawa sehelai t-shirt bewarna merah dengan tulisan Korea yang bermaksud 'Korea Hebat' kalau tak salah saya. Dia menyuruh Raji menyalin baju dan memakai t-shirt yang dibawanya daripada Korea itu. Agak kelakar juga situasinya kerana Mr. Lee seperti memaksa dan Raji hanya menuruti arahannya hehe.

Tak lama kemudian, jeep pun sampai. Sewaktu menunggu di luar, kami berjumpa dengan Susan. Susan solo traveller daripada US yang juga menginap di Old Hunza Inn. Kami mengajak dia untuk pergi trip bersama kami, dia bersetuju. Bagus juga kerana tidaklah saya jadi satu-satunya perempuan dalam kumpulan tour ini nanti.

1 jeep memuatkan kami seramai 11 orang ! Memang sardin habis sehingga ada yang terpaksa bergayut di belakang haha. Manakala saya dan Susan selesa duduk di hadapan bersebelahan pemandu jeep. Seperti biasa kaum hawa selalu mendapat layanan VIP hehe.

Walaupun keadaan dalam jeep amatlah sempit tetapi perjalanan selama 1 jam itu tetap havoc ! Di tambah lagi dengan lagu Urdu yang dipasang kuat dan mereka semua turut menyanyi bersama. Kami baru kenal mereka beberapa jam, tapi mereka sangat mesra dan membuat kita tidak kekok dan terasa seperti sudah lama mengenali mereka.

Sampai di satu checkpoint, saya, Susan dan Mr. Lee terpaksa turun daripada jeep dan menurunkan tandatangan dan menulis butir-butir peribadi seperti biasa.

Sebetulnya tour ini akan pergi ke Attabad Lake dan juga Borith Lake di Gulmit. Walaupun saya baru sahaja pergi ke tempat-tempat itu, tapi apa salahnya pergi untuk kali kedua. Tempat yang cantik begitu pergi setiap hari juga saya tak kisah !

Sampai di jeti bot, kami turun daripada jeep dan terus menuju ke dalam bot. Waktu itu ada seorang polis dan dia meminta passport kami (saya, Susan dan Mr. Lee) untuk diperiksa. Setelah dia berpuas hati kami terus masuk ke dalam bot bersama yang lain-lain.

Walaupun ini adalah kali kedua saya menaiki bot merentasi Attabad Lake, saya tetap teruja ! Kali ini pengalamannya berbeza sedikit kerana lebih meriah bersama-sama dengan rakan-rakan baru :D

Credit picture to Javed - seronok atas bos merentasi Attabad lake
Credit picture to Syed Imran - from left is me, Rizwan, Nafees, Mr. Lee, Raji, Syed Imran, Susan, Javed and Affan.
Oh ya, waktu ini kamera saya sudah kehabisan bateri. Sebetulnya semenjak semalamnya lagi telah kehabisan bateri tapi tak dapat untuk mengecas bateri kerana tiada elektrik di hotel. Sama juga dengan Susan dan Mr. Lee. Mujur ada beberapa rakan Pakistani kami yang masih ada bateri kamera maka dapatlah mereka menangkap gambar sebagai kenang-kenangan di situ.

Sampai di jeti bot Gulmit, telah ada van yang menunggu kami. Kami menaiki van terus ke Borith Lake. Mereka semua turun ke tasik dan banyak mengambil gambar. Saya pula hanya duduk di dalam kedai makan yang menghadap tasik dan memesan Chai. Tak ada yang lebih bagus rasanya menikmati Chai dengan pemandangan tasik secantik Borith Lake.

Credit picture to Javed - Borith Lake restaurant
Kemudian kami banyak berborak di situ dan bertukar cerita. Rupanya mereka telah merancang untuk makan tengahari di situ. Banyak juga lauk yang dipesan antaranya kari ayam, sayur dalca dan roti paratha. Kari ayam dia memang sangat lazat, ini serius. Bagi Susan pula, dia hanya makan dalca kerana dia vegetarian.

Credit picture to Javed - great lunch in Borith Lake

Selepas makan kami sempat mengambil group foto sebagai kenang-kenangan.

Credit picture to Javed - group photo in Borith Lake. Atas dari kiri, Rizwan, Nafees, Javed, Affan, Syed Imran. Bawah dari kiri, tuan kedai makan, Mr. Lee, Haris, Susan dan saya.
Kemudian dalam perjalanan pulang ke jeti, kami sempat singgah di Gulmit Continental Hotel. Seperti pernah dengar kan nama hotel ni? Yup betul, ini hotel tempat saya menginap selama 3 hari 2 malam di Gulmit.

Kami singgah di hotel dan saya sempat berjumpa semula dengan Zahir. Tak sangka saya akan kembali ke hotel dia secepat itu. Pekerja hotel juga masih ingat saya lagi haha.

Selepas hampir setengah jam kami berborak di situ, kami meminta diri dan meneruskan perjalanan pulang semula ke jeti bot.

Sampai di jeti bot kami terpaksa menunggu beberapa minit kerana kelihatan semua bot telah penuh. Akhirnya terdapat satu bot yang kosong untuk penumpang. Kami naik bot dan menunggu lagi beberapa minit sebelum bot meneruskan perjalanan ke Karimabad.

Sebelum bot bergerak, ada seorang perempuan dari China bernama Sun naik bot bersama kami. Saya berborak dengan dia, rupanya dia baru sampai dari SUST dan ingin meneruskan perjalanannya ke Gilgit pada petang itu juga.

Kalau tak salah saya waktu itu sudah jam 6 pm dan pada saya agak lewat untuk terus ke Gilgit pada hari itu juga. Dia juga kelihatan tidak pasti samada boleh sampai di Gilgit pada hari itu atau pun tidak. Menurutnya, ada kawan yang sudah menunggunya di Gilgit dan mereka merancang untuk hiking di K2 Base Camp.

Saya mencadangkan kepada Sun untuk menginap dulu di Karimabad pada malam itu dan meneruskan perjalanannya ke Gilgit pada keesokan harinya. Saya cadangkan untuk menginap satu bilik sahaja dengan saya di Karimabad Hotel Inn kerana bilik dorm saya juga masih kosong.

Tapi dia masih belum dapat membuat keputusannya lagi.

Credit picture to Javed - gambar candid atas bot merentasi Attabad Lake
Sebaik turun daripada bot, saya terus mendapatkan Raji untuk bercakap dengan Sun mengenai rancangannya untuk ke Gilgit pada hari itu juga. Saya fikir mungkin Raji dapat menolong Sun kerana Raji sendiri berasal daripada Gilgit.

Setelah berbincang sekejap Sun telah membuat keputusan untuk menginap 1 malam di Karimabad dan akan ke Gilgit bersama Raji yang kebetulan juga akan ke Gilgit pada keesokan harinya.

Saya terus mengajak Sun untuk naik jeep bersama-sama kami sekali ke Karimabad. Sekarang jeep memuatkan seramai 12 orang ! Memang ada yang terpaksa bergayut tapi masing-masing masih ceria dan bersemangat ! Haha.

Sampai di persimpangan Aliabad dan Karimabad, Raji dan beberapa lagi turun daripada jeep kerana mereka hendak pergi ke Aliabad untuk membeli tiket bas ke Gilgit esok.

Sampai di hotel, Mr. Lee membuat cadangan untuk kami semua makan malam bersama. Semua bersetuju untuk makan malam di restoren Karimabad Inn Hotel (hotel tempat saya menginap) pada jam 8 pm.

Bila balik ke bilik, saya dapati sudah ada dormmate iaitu seorang gadis Korea bernama Mi Sook. Dia sebenarnya telah lama tinggal di bilik dorm ni tapi kebetulan malam sebelumnya dia menginap di rumah kawannya di satu kampung tak jauh dari Karimabad. Mi Sook telah berada di Karimabad hampir 2 bulan.

Sun tinggal bersama saya dan Mi Sook pada malam itu.

Saya sempat mandi dan berehat sekejap. Mulanya saya fikir hendak mengecas semula telefon dan juga kamera tetapi masih belum ada elektrik. Saya fikir makan malam nanti tentu kami makan secara 'candle light dinner' hehe.

Tepat jam 8 pm, saya dan Sun pergi ke restoren tapi mereka semua masih belum sampai lagi. Waktu itu cuma ada Mr. Lee dan Susan. Kami agak beruntung pada malam itu kerana tiba-tiba ada elektrik dan tidak perlulah kami makan bertemankan lilin.

Sewaktu menunggu mereka, Susan ada bertanya kalau saya tahu mengenai insiden 10 pelancong terbunuh baru-baru ini di sekitar Gilgit-Baltistan. Saya memang ada terbaca sepintas lalu sewaktu melihat Facebook sebelum mandi tadi. Berita itu betul-betul memeranjatkan terutamanya kepada traveller seperti kami.

Tak lama kemudian semuanya sampai di restoren dan kami makan malam dengan gembira. Tidak ada seorang pun membangkitkan cerita mengenai insiden yang menyedihkan itu.

Sewaktu makan malam, Mr. Lee menceritakan kepada kami semua satu kisah lucu dan kami sangat terhibur dengan ceritanya pada malam itu sehingga tak kering gusi kami dibuatnya haha.

Credit picture to Syed Imran - great dinner !
Oh ya, makan malam itu dibelanja sepenuhnya oleh Mr. Lee dengan alasan dia memang mempunyai banyak wang haha. Dia memang pandai bergurau, lol.

Ada yang membeli Walnut Cake daripada Hunza Cafe. Pada saya Walnut Cake itu memang terbaik, the best Walnut Cake yang pernah saya makan. Sangat sedap !

Selepas habis makan malam, kami bertukar alamat email dan juga Facebook. Sedikit sedih kerana mereka semua akan pulang semula ke tempat masing-masing pada keesokan paginya.

Ok, ingat tak bungkusan yang saya bawa daripada Gulmit untuk Mr. Altaf di Gilgit? Saya menyerahkan barang itu kepada Raji kerana dia akan ke Gilgit keesokan harinya.

Sebelum Susan pulang semula ke Old Hunza Inn, kami sempat merancang untuk berjumpa esok pagi untuk pergi ke Baltit dan Altit Fort bersama-sama.

Cerita selanjutnya di Karimabad akan bersambung dientri seterusnya. Terima kasih kerana sudi membaca !

1. Jauh perjalanan, luas permandangan, bertambah kenalan...xpernah sangka org2 pakistan sebaik ini...btul org ckp xkenal maka x cinta..

1. setuju dengan Ain..

apa pun tak sabar nak tunggu sambungannya.. oh ya, cantik gambar candid tu ;-)

2. This comment has been removed by the author.

1. AsSalam Siti,
      selama ni jadi silent reader...tak sabar nak baca travelogue Pakistan..tiap2 hari buka blog nak tunggu new entry..
      cepat2 update new entry ya,

salam kenal,
      -Huda-

3. baiknya hati Mr Lee.....tak sabar nak baca travelogue Pakistan seterusnya...salam kenal.

4. bestnya ...berjumpa kawan seluruh negara

5. wow.. bestnya... ada unexpected trip!! keep it up.. :)

6. suka baca cerita kamu di Pakistan ... lebih-2 lagi seorg perempuan backpack di negara asing ... menarik ... kalau blh update setiap hari ye ... pendek pun ok ... thanks.

7. Betuah ada Mr lee tu. Teruskan bercerita!

8. Pasni kalau masuk Korea dah ada geng kat sana...bestnya ET :D

9. noridah, bila mau update ni? hehe. tak sabar nak baca lagi. ke tgh wandering skrg??? hahaha

10. I still laugh at Mr. Lee's story and share it with my friends. Miss all of you guys :)