Sunday, August 25, 2013

Pakistan Part I - From China to Pakistan via Karakoram Highway (KKH)

Assalamualaikum..

Kalau perasan tajuk entri ni, saya akan bercerita tentang Pakistan. Bermakna saya akan skip dulu cerita perjalanan Silk Road di China. Kenapa saya skip entri China? Saya pun tak ada jawapannya. Cuma sekarang saya rasa nak mulakan dengan cerita Pakistan. Kalau ikutkan banyak juga cerita yang saya skip termasuklah travelogue trip ke Gunung Rinjani dan Pulau Perhentian dan lain-lain. Oh stres, tak tahu bila nak siap semuanya haha. Ok fokus, saya mulakan dengan Pakistan dulu sebab saya ada banyak cerita nak kongsi dengan kawan-kawan semua.

Sebelum itu, untuk pengetahuan saya memasuki Pakistan bersama seorang traveller daripada Korea. Kami menginap di hostel yang sama di Kashgar dan kebetulan dia juga akan ke Pakistan jadi kami pergi sekali. Namanya Mr. Lee seorang bekas pagawai tinggi dalam tentera Korea dan selalu bertugas di luar negara. Dia sedang dalam pengembaraan selama 6 bulan di seluruh asia.

20 June 2013

Daripada China atau lebih spesfiknya iaitu pekan Taskhkurgan, kami menaiki bas NATCO (Northern Area Travel Company) untuk ke SUST Pakistan melalui Karakoram Highway atau lebih dikenali sebagai KKH.

KKH telah di labelkan sebagai "Eight Wonder of the World" kerana ia merupakan lebuhraya tertinggi di dunia yang dibina sepanjang banjaran Gunung Karakoram pada aras 4693 mdpl. Untuk perbandingan, puncak Gunung Kinabalu ialah 4095 mdpl, jadi kawasan ini amat tinggi dan kemungkinan untuk terkena AMS (altitude sickness) juga tinggi.

SUST ialah pekan kecil di mana terletaknya pejabat kastam untuk memasuki Pakistan melalui Khunjerab Pass yang merupakan border pass tertinggi di dunia dan titik pertemuan banjaran Himalaya, Hindukush dan Karakoram.

Tiket bas NATCO untuk ke SUST boleh dibeli di pejabat kastam pada hari yang sama. Menurut penduduk tempatan, bas dijadualkan berangkat jam 11 am setiap hari. Kami sampai di pejabat kastam pada jam 8.30 am, kami menunggu di luar bangunan kastam sehinggalah mereka memulakan operasi pada jam 11 am.

Pejabat kastam China
Memang lama saya dan yang lain-lain tunggu di luar bangunan. Pada waktu menunggu itulah ada seorang lelaki warga Pakistan menjual tiket bas NATCO. Harga tiket sebanyak 225 RMB terus dibayar kepada lelaki tadi, tak ada tiket kertas yang dikeluarkan. Cuma kami semua perlu menulis butir-butir diri di dalam buku rekod dia.

Setelah selesai urusan pembelian tiket, akhirnya pejabat kastam memulakan operasinya. Saya dan yang lain-lain terus masuk ke dalam bangunan dan melakukan prosedur kastam seperti biasa. Sewaktu sedang beratur ada pegawai yang datang kepada saya dan bertanya apa pekerjaan saya di Malaysia, tujuan ke Pakistan dan beberapa soalan lagi. Operasi berjalan dengan agak perlahan. Setelah 1 jam baru semuanya selesai.

Bas NATCO terletak betul-betul di depan bangunan kastam. Sebelum masuk ke dalam bas, passport kami diperiksa satu persatu oleh pegawai imigresen yang bertugas.

Dalam bas hanya kami berdua warga asing (Malaysia dan Korea) dan selainnya adalah warga Pakistan. Dan cuma saya seorang  perempuan dalam bas tersebut.

Bas agak besar dan tempat duduknya adalah seperti sleeper dan free seating. Ada 3 baris dan saya memilih untuk mengambil tempat yang paling kiri di tepi tingkap untuk memastikan saya dapat lihat pemandangan sepanjang perjalanan nanti.

NATCO bas, 225 RMB
Setelah semua penumpang berada dalam bas, beberapa pegawai imigresen China masuk ke dalam bas dan memeriksa passport setiap orang sekali lagi. Akhirnya pada jam 12 pm bas dibenarkan berangkat menuju ke Pakistan. Masa ni, memang perasaan saya teruja sangat sebab macam tak percaya saya sedang menuju ke Pakistan!

Baru je bergerak dalam 10 minit bas berhenti di stesen minyak. Ramai yang mengambil kesempatan untuk turun daripada bas dan pergi ke kedai berdekatan untuk membeli makanan ringan sebagai bekalan sewaktu perjalanan. Saya juga turun dan membeli sebungkus biskut dan setin air nescafe.

Sedang beratur untuk membayar biskut dan air nescafe, pegawai imegresen dah sibuk panggil semua orang untuk cepat-cepat naik bas. Pegawai imigresen China ni garang-garang perwatakannya. Jadi dengan kelam kabut semua orang membayar dan masuk ke dalam bas semula.

Akhirnya bas berangkat menuju ke Pakistan. Seorang pakcik Pakistan yang duduk di depan saya menghulurkan biskut yang baru dibeli tadi. Mulanya saya menolak dengan cara baik tapi melihat kesungguhan dia saya terima juga sambil mengucapkan 'syukriya'.

Pakcik baik bagi biskut
Perjalanan dengan bas NATCO merupakan antara pengalaman yang paling tidak boeh saya lupakan sampai bila-bila. Pemandangan sepanjang Karakoram Highway teramat indah untuk saya gambarkan. Saya cuma boleh mengucapkan 'subhanAllah' begitu besar ciptaan-Nya. Saya juga amat bersyukur kerana berpeluang merasai sendiri perjalanan di Karakoram Highway.

Setelah 2 jam perjalanan, bas melalui border China-Pakistan iaitu Khunjerab Pass. Terdapat beberapa pegawai tentera Pakistan yang masuk ke dalam bas dan memeriksa passport kami satu persatu. Saya ingat lagi, setiap kali pintu bas dibuka, terasa angin kuat sejuk menerjah ke dalam bas. Memang terlalu sejuk suhu di situ. Mana tidaknya, kanan dan kiri pemandangan hanyalah gunung ganang bersalji.

Khunjerab Pass
Setelah pegawai tentera Pakistan tadi berpuas hati kami dibenarkan untuk meneruskan perjalanan lagi.

Kira-kira jam 2.40 pm bas terpaksa berhenti ditepi jalan kerana pembinaan jalan sedang dilakukan disitu. Memang agak gayat juga bila terpaksa menunggu didalam bas betul-betul di tepi gaung. Iya, pembinaan KKH memang telah mengorbankan banyak nyawa. Bayangkan kita membina jalan di lereng-lereng gunung dengan cuaca yang amat sejuk. Ini juga salah satu sebabnya kenapa KKH dilabelkan sebagai "Eight Wonder of the World". Tetapi saya rasa, atas desakan hidup mereka terpaksa bertarung nyawa untuk menyara kehidupan mereka. Sesekali saya ternampak pekerja KKH di tepi jalan, sungguh saya kagum dengan semangat mereka yang sanggup bekerja ditempat sebegini.

Karakoram Highway
Karakoram Highway
Setelah hampir 5 jam perjalanan pada pukul 4 pm, akhirnya bas sampai di destinasi iaitu pejabat kastam SUST Pakistan. Kami semua turun daripada bas dan tanpa berlengah masuk ke dalam bangunan sederhana besar itu. Setiap orang diberi satu borang pengesahan kesihatan untuk diisi. Selepas itu kami disuruh beratur untuk berjumpa dengan pegawai kastam di bilik seorang demi seorang. Mujur proses berjalan lancar dan saya berjaya juga mendapatkan cop kastam di Pakistan tanpa masalah.

Akhirnya sampai ke destinasi
Borang pengistiharan kesihatan
SUST Pakistan
Pada waktu ini sebetulnya saya dan Mr. Lee belum membuat keputusan untuk menuju ke mana. Saya tidak ada rancangan yang konkrit sewaktu di Pakistan, hanya mengikut keadaan dan kesesuaian sahaja. Saya berbincang dengan Mr. Lee dan akhinrya kami bersetuju untuk terus menuju ke Gulmit (Upper Hunza) dan menginap di salah satu hotel yang ada di sana.

Daripada SUST ke Gulmit kami akan menaiki jeep. Beberapa pemandu jeep telah datang kepada kami sewaktu beratur tadi dan kami telah memilih jeep yang menawarkan harga paling murah ke Gulmit. Sebetulnya jeep ini ialah jeep membawa barangan tapi oleh kerana ada tempat duduk kosong jadi mereka menawarkan untuk sesiapa yang memerlukan pengangkutan ke destinasi yang sama.

Jeep dari SUST ke Gulmit
Sementara menunggu pemandu jeep memunggah barangan ke dalam jeep, saya sempat mengemaskan backpack dan kemudian disapa oleh seorang pegawai kastam disitu. Dia bertanya apa tujuan saya ke Pakistan, apa yang ada didalam beg saya, sudah bekerja atau masih belajar lagi dan beberapa soalan lain. Pada mulanya dia menunjukkan muka yang agak garang dan tegas, mujur tak ada apa-apa masalah setelah saya menjawab semua soalannya.

Tak lama kemudian, datang seorang lelaki dan menyapa saya. Dia tanya "Your name Siti?" Saya macam keliru sekejap siapa dia ni, hmm. Kemudian dia memperkenalkan dirinya sebagai Alam Jan. Oh baru saya ingat, pernah email dan bertanya soalan tentang Pakistan daripada Mr. Alam. Saya dapat email address dia daripada CouchSurfing. Mr. Alam adalah seorang mountain guide yang berpengalaman dan sangat terkenal di kalangan traveller dari luar. Cerita tentang dia juga pernah diterbitkan dalam buku "Three Cups of Tea" keluaran seorang traveller berpengaruh iaitu Greg Mortenson.

Me with Mr. Alam
Mr. Lee from Korea
Saya tak sangka dia akan datang ke SUST pada hari itu. Rupanya dia ingin menjemput saya ke Pamir Valley, kira-kira 1 jam daripada SUST. Tapi oleh kerana saya telah membuat keputusan untuk ke Gulmit bersama Mr. Lee saya terpaksa menolak pelawaannya itu. Menurut Mr. Alam dia ada email saya beberapa hari sebelumya untuk membawa saya melawat ke Pamir Valley, tapi saya tidak cek email beberapa hari sebelum sampai ke SUST dan tidak tahu tentang rancangannya itu.

Kami sempat berborak sekejap sebelum saya dipanggil untuk meneruskan perjalanan ke Gulmit. Di dalam jeep terdapat 5 orang termasuk pemandu.

Pemandu jeep bertanya kepada saya kalau hendak menukar duit Pakistan Rupee (PKR) lebih baik tukar di SUST. Saya minta pemandu jeep untuk membawa saya ke kedai tukaran matawang asing, kira -kira 5 minit daripada pejabat kastam tadi dan saya menukar USD 195 dan baki yuen yang ada iaitu sebanyak RMB 50.

Secara ringkasnya, 1 USD = 100 PKR.

Setelah selesai menukar USD kepada PKR, pemandu jeep tadi mempelawa untuk makan dulu di kedai makan berdekatan. Saya yang memang sedang lapar mengikutnya masuk ke dalam kedai makan. Saya mengajak Mr. Lee tapi menurutnya dia tak lapar dan cuma nak menunggu di dalam jeep.

Masuk di dalam kedai, agak kekok sikit kerana semuanya lelaki. Hmm. Tapi saya buat seperti biasa dan pesan Nasi Briyani berlaukkan ayam, seperti apa yang dimakan oleh orang di meja sebelah. Setelah hampir 20 hari travel di China, inilah kali pertama saya dapat makan nasi yang hampir serupa dengan makanan dari Malaysia. Lebih-lebih lagi saya yang berasal daripada Johor memang sinonim dengan Nasi Briyani. Lega sangat rasanya dapat makan makanan yang kena dengan anak tekak.

Yummy Briyani
Setelah selesai makan saya nak bayar, cuma PKR 150. Murah dan sedap, puas hati.

Saya menunggu pemandu jeep didalam jeep beberapa minit kemudian kami bertolak ke Gulmit. Perjalanan daripada SUST ke Gulmit mengambil masa selama 1 jam setengah. Pemandangan terlampau cantik, ditambah lagi dengan alunan lagu Urdu sepanjang perjalanan. Saya masih tak percaya saya sudah berada di Pakistan, rasa seperti mimpi.

Many jeeps in SUST
Perjalanan dengan pemandangan indah
SUST - Gulmit
Akhirnya pada kira-kira jam 6 pm kami sampai di Hotel Continental Gulmit. Setelah menurunkan backpack daripada jeep, kami masuk ke dalam hotel dan berjumpa dengan pegurus hotel iaitu Mr. Zahir. Mr. Zahir membawa kami melihat bilik hotel, bilik berharga 1500 PKR/malam. Mr. Lee terkejut dengan harga yang diberitahu kerana Mr. Lee cakap daripada internet dia mendapat maklumat harga bilik di hotel ini hanya 200 PKR/malam.

Gulmit Continental Hotel
Saya juga rasa bilik terlalu mahal dan saya cakap kalau dapat dengan harga 200 PKR saya akan setuju menginap di situ. Tanpa berfikir banyak Mr. Zahir cakap ok saya boleh dapat dengan harga 200 PKR, tapi Mr. Lee tetap dengan 1500 PKR walaupun bilik kami adalah jenis yang sama cuma berlainan tingkat, bilik saya di tingkat 1 dan bilik Mr. Lee di tingkat bawah. Setelah berbincang sekejap kami setuju untuk menginap di situ memandangkan kami dah terlalu penat untuk mencari-cari tempat lain.

Bilik 1500 PKR/malam
Setelah check-in bilik masing-masing kami jumpa di restoren hotel, yang terletak di tingkat 1 juga tak jauh dari bilik saya. Saya hanya memesan chai (teh susu) manakala Mr. Lee memesan nasi goreng kerana dia belum makan sejak dari Taskhkurgan lagi. Saya pula dah kenyang makan Nasi Briyani di SUST tadi.

Sedang kami berborak, ada tiga orang guest hotel yang masuk ke dalam restoren. Seorang perempuan dan 2 orang lelaki. Saya lihat salah seorang lelaki tu mukanya mirip seperti orang melayu dan seorang lagi ialah Pakistani. Dalam restoren pada waktu itu cuma ada saya dan Mr. Lee sahaja. Saya melihat lelaki melayu tadi dan dia pun menegur "Are you Malaysian"?. "Yes! Laa dari Malaysia juga ke?" Teruja sekejap sebab jumpa orang senegara, yang uniknya dia berasal daripada Johor. Bukan setakat senegara tapi senegeri haha.

Namanya Mr.Azhar, dah beberapa tahun bertugas sebagai doktor di Islamabad. Mereka bertiga hanya bercuti sambil menemankan kawan perempuan mereka yang datang daripada Thailand iaitu Noo, seorang penulis skrip dokumentari television di negara asalnya. Manakala seorang lagi adalah kawan baik Mr. Azhar iaitu Mr. Altaf, seorang pemilik sebuah guesthouse di Gilgit.

Mr. Azhar seorang yang peramah dan sangat berpengetahuan tentang Pakistan. Malahan dia juga boleh bertutur dalam bahasa Urdu!

Kesian Mr. Lee yang tak faham apa yang kami bualkan kerana kami seronok berbual dalam bahasa Melayu haha. Selama saya travel dalam trip inilah pertama kali saya berjumpa dengan orang Malaysia yang boleh bercakap bahasa Melayu. Memang sakan la berborak.

Tak lama lepas tu kami balik ke bilik masing-masing kerana saya, Mr. Lee dan Mr. Zahir bercadang untuk berjalan-jalan di sekitar kampung Gulmit petang itu.

Saya sempat untuk solat jama' Zuhur dan Asar sebelum keluar lagi. Tapi sewaktu saya sedang solat, Mr. Lee dah terjerit-jerit nama saya dari bawah (bilik dia di tingkat bawah, saya di tigkat 1). Mr. Lee yang merupakan bekas tentera ni memang suka mengarah dan memaksa. Kadang-kadang geram jugalah dibuatnya, tapi memandangkan dia ni jauh lebih berumur yang boleh saya panggil atuk, jadi saya hormatkan dia. Kalau ikutkan di Gulmit ini adalah hari ke 5 sejak saya travel sekali dengan dia.

Bila saya siap dah turun ke bawah, saya cakap dengan Mr. Lee lain kali jangan menjerit macam tu lagi, tak elok. Dia cakap ok, let's go! Sambil senyum dan berjalan penuh semangat. Lol. Geram jugalah dibuatnya. Grr.

Mr. Zahir bawa kami berdua jalan-jalan disekitar kampung Gulmit. Mr. Zahir banyak menerangkan sejarah Gulmit. Dahulunya di Gulmit kerap diadakan Polo iaitu sukan berkuda antara penduduk tempatan dengan pihak lawan luar daripada daerah Gulmit. Tetapi oleh kerana ramai anak muda yang telah berhijrah ke kota lebih besar sekarang sudah jarang lagi adanya Polo di Gulmit. Yang tinggal hanyalah bekas tempat sukan Polo diadakan.

Bekas tempat sukan Polo
Kami juga di bawa Mr. Zahir ke kawasan perumahan orang kampung yang sudah terbina sejak ratusan tahun dahulu. Struktur rumah masih kukuh dengan senibina yang agak unik pada pandangan saya. Mereka membina rumah yang agak rendah kerana pada musim sejuk di Gulmit, suhu boleh mencecah sehingga -30 darjah celcius. Jadi mereka membina rumah yang agak rendah supaya lebih hangat dan tidak terlalu sejuk.

Rumah berusia beratus tahun
Kami singgah di rumah saudara Mr. Zahir, seorang nenek yang berumur dalam lingkungan 60-an. Kami banyak berborak dengan Mr. Zahir dan menerangkan cara hidup penduduk tempatan di Gulmit. Nenek yang juga merupakan tuan rumah tidak dapat berborak sama kerana tidak berbahasa Inggeris. Tapi dia sibuk menyediakan teh untuk dihidangkan kepada kami. Menurutnya kami tidak boleh balik selagi belum minum di rumahnya. Ini memang salah satu adat di Pakistan, setiap tetamu pasti akan di jamu sekurang-kurangkan teh secawan.

Singgah di rumah orang tempatan
Setelah minum kami meminta izin untuk pulang. Kami berjalan lagi di sekitar kampung selagi hari belum gelap.

Kampung Gulmit yang cantik
Walaupun baru beberapa jam saya di Gulmit, saya rasa dah mulai suka tempat ni. Sebuah kampung yang sangat tenang, pemandangan yang cantik luar biasa. Sangat sempurna sebagai pembukaan trip saya di Pakistan :)

Setelah hari semakin gelap kami balik semula ke hotel. Saya tanya Mr. Zahir kalau di hotelnya ada wifi atau internet, dia cakap mustahil ada wifi di Gulmit haha. Tapi dia ada broadband yang saya boleh pinjam.

Saya naik ke bilik untuk mengambil laptop dan kemudian turun semula ke lobby untuk melayari internet di situ dengan menggunakan broadband Mr. Zahir. Bila Mr. Zahir beri saya broadband saya agak terkejut kerana broadband yang digunakan adalah broadband Celcom. Saya tanya dari mana dia dapatkan broadband Celcom, dia kata daripada kedai tak jauh dari Gulmit. Aneh jugalah ada Celcom di situ.

Sewaktu sedang melayari internet yang tak berapa nak laju, bayangkan 15 minit baru dapat loading 1 page, kami banyak berborak.

Tak lama Mr. Lee datang ke lobby dan dia tanya jam berapa kami akan berangkat ke Karimabad. Saya agak terkejut dengan soalan dia, kerana saya tak pernah cakap akan ke Karimabad esoknya. Saya cakap saya akan tinggal sehari dua lagi di Gulmit kerana belum puas tinggal di Gulmit dan saya rasa tempat ini sangat cantik dan tenang.

Mr. Lee agak sedih bila saya cakap akan tinggal lebih lama di Gulmit, manakala dia dah tak sabar untuk ke Karimabad. Karimabad memang sangat terkenal dikalangan pelancong terutamanya yang berasal daripada Korea dan Jepun malahan ramai yang menetap lama di situ.

Walaupun Mr. Lee tetap mengajak saya ke Karimabad esoknya, saya masih dengan pendirian untuk tinggal lebih lama di Gulmit. Mr. Lee akhirnya mengalah dan dia terima keputusan saya, walaupun saya tahu dia sedikit kecewa.

Setelah itu saya teruskan lagi melayari internet, tujuan utama hanya untuk memberitahu adik saya yang saya telah selamat sampai di Pakistan.

Kemudian Mr. Zahir mengajak saya untuk ke restoren dan makan sup sebagai supper. Kami sambung berborak lagi dan disertai dengan Mr. Altaf. Memang banyak yang kami borakkan sehingga tak sedar hari telah lewat.

Kemudian saya minta izin untuk beredar dulu untuk tidur dan berehat. Keesokan harinya saya belum ada apa-apa rancangan dan mungkin akan pergi trekking tak jauh dari Gulmit.

Cerita di Gulmit akan bersambung di entri seterusnya....stay tune!

30 comments:

  1. A'salamualaikum Et....dekat sebulan menunggu entri baru Et ni...tapi x sia-sia menunggu...ur journey superb!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi PuTrImaRyam,

      Waalaikumussalam. Oh, terima kasih. Really appreciate it! :')

      Delete
    2. SALAM KENAL SEMUA,…!!! SAYA MAS JOKO WIDODO DI SURABAYA.
      DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!

      Saya Sangat BerTerima kasih Atas Bantuan Angka Ritual AKI…Angka AKI KANJENG Tembus 100%…Saya udah kemana-mana mencari angka yang mantap selalu gak ada hasilnya…sampai- sampai hutang malah menumpuk…tanpa sengaja seorang teman lagi cari nomer jitu di internet…Kok ketemu alamat KI KANJENG..Saya coba beli Paket 2D ternyata Tembus…dan akhirnya saya pun membeli Paket 4D…Bagai di sambar Petir..Ternyata Angka Ritual Ghoib KI KANJENG…Tembus 4D…Baru kali ini saya mendapat angka ritual yang benar-benar Mantap…Bagi saudara yang ingin merubah Nasib anda seperti saya…Anda Bisa CALL/SMS Di Nomer KI KANJENG DI 085-320-279-333.(((Buktikan Aja Sendiri Saudara-Saudari)))

      …TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI KANJENG…

      **** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
      1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
      2.UANG GAIB
      3.JUAL TUYUL MEMEK
      4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

      …=>AKI KANJENG<=…
      >>>085-320-279-333<<<





      SALAM KENAL SEMUA,…!!! SAYA MAS JOKO WIDODO DI SURABAYA.
      DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!

      Saya Sangat BerTerima kasih Atas Bantuan Angka Ritual AKI…Angka AKI KANJENG Tembus 100%…Saya udah kemana-mana mencari angka yang mantap selalu gak ada hasilnya…sampai- sampai hutang malah menumpuk…tanpa sengaja seorang teman lagi cari nomer jitu di internet…Kok ketemu alamat KI KANJENG..Saya coba beli Paket 2D ternyata Tembus…dan akhirnya saya pun membeli Paket 4D…Bagai di sambar Petir..Ternyata Angka Ritual Ghoib KI KANJENG…Tembus 4D…Baru kali ini saya mendapat angka ritual yang benar-benar Mantap…Bagi saudara yang ingin merubah Nasib anda seperti saya…Anda Bisa CALL/SMS Di Nomer KI KANJENG DI 085-320-279-333.(((Buktikan Aja Sendiri Saudara-Saudari)))

      …TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI KANJENG…

      **** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
      1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
      2.UANG GAIB
      3.JUAL TUYUL MEMEK
      4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

      …=>AKI KANJENG<=…
      >>>085-320-279-333<<<





      SALAM KENAL SEMUA,…!!! SAYA MAS JOKO WIDODO DI SURABAYA.
      DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!

      Saya Sangat BerTerima kasih Atas Bantuan Angka Ritual AKI…Angka AKI KANJENG Tembus 100%…Saya udah kemana-mana mencari angka yang mantap selalu gak ada hasilnya…sampai- sampai hutang malah menumpuk…tanpa sengaja seorang teman lagi cari nomer jitu di internet…Kok ketemu alamat KI KANJENG..Saya coba beli Paket 2D ternyata Tembus…dan akhirnya saya pun membeli Paket 4D…Bagai di sambar Petir..Ternyata Angka Ritual Ghoib KI KANJENG…Tembus 4D…Baru kali ini saya mendapat angka ritual yang benar-benar Mantap…Bagi saudara yang ingin merubah Nasib anda seperti saya…Anda Bisa CALL/SMS Di Nomer KI KANJENG DI 085-320-279-333.(((Buktikan Aja Sendiri Saudara-Saudari)))

      …TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI KANJENG…

      **** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
      1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
      2.UANG GAIB
      3.JUAL TUYUL MEMEK
      4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

      …=>AKI KANJENG<=…
      >>>085-320-279-333<<<

      Delete
  2. Such amazing experience, Et! I admire your courage. Keep it up.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Niza,

      Terima kasih banyak sebab sudi baca pengalaman saya di sini :)

      Delete
  3. best2. sgt admire dgn ur effort and journey neh. keep it up. tgu next entry plak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Agip,

      Terima kasih banyak, really appreciate it. Yup saya akan update soon :)

      Delete
  4. TK Et. Part ini yg Unc. tunggu. Terima kasih. Part ini yg kami tidak dibenarkan. Jadi dg penerangan diats, Unc. tak perlu lagi complit journey ini (Gilgit-Kashi). Terima kasih dan SALAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Uncle ZBA,

      Alahai tapi baca je tak sama lah Uncle, kena pergi juga untuk complete kan journey Gilgit-Kashi ni :D

      Delete
  5. Salam..arhh lama dah saya nak baca entry parkistan ni..satu pengalaman menarik kan? gambar tu kalo besarkan sikit lagi puas sy tgk..hahaha. ok...cepat2 skit taip ye!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Zilla,

      Betul, memang sangat menarik. Sampai sekarang masih terasa post-travel-blues dia. LOL. Oh gambar tu kecik sangat ya? Okok, saya set gambar besar sikit lepas ni. Really wish I have your talent to take pictures. Kalau Zilla ke sini mesti banyak gambar cantik ! :D

      Delete
  6. salam perkenalan.. seronok membaca blog ET. Memang menjadi rujukan untuk sy klu travel ke seorang kat luar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Lady Dreamer,

      Salam perkenalan :) Terima kasih, keep travelling aite ! :)

      Delete
  7. Salam ET, mintak izin nak follow blog.

    p/s: cepat hupdate!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Jea,

      Sure, anytime can follow my travelogue.

      Haha, baik! :P

      Delete
  8. Menariknya...teringin nak pergi Kunjerab Pass itu. Tapi cuma sempat ke Kashgar dan Urumqi sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Naramas,

      You should try this route too, once in a lifetime journey :)

      Delete
  9. saya baru balik dari khunjerab pass pada 21 june :)
    mmg cantik!

    knizam.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi KNizam,

      Hello! Wow cuma selisih 1 hari je kita, 21 June saya dah di Gulmit. Yeah memang sangat cantik, hard to describe.

      Following your blog too, thanks!

      Delete
  10. salam..sister//welcom to pakistan.i read u travel story..i m very impress..that u show a positiv image of pakistan to world..pakistan is not so bad like media show ..pakistan is very beautifull and kind people land..i hope 1 day u again visit pakistan..pakistan is same like u home.(and i invite my malysian brothers and sisters to once must visit pakistan) thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Imran,

      I just write based on my experiences there. Yes you right, media always reported bad things about Pakistan. To me, Pakistan is a great country with amazing jaw-dropping views and the people are so hospitable and kind. I had a great time in Pakistan and InsyaAllah will be back to Pakistan soon :')

      Delete
  11. Siti waiting to meet you again and also waiting to read more of your blog. Hunza and onward :)

    ReplyDelete
  12. kenapa bilik et dapat 200 je, mr lee 1500..kenyot mata kt tauke hotel yer..

    terbaek

    ReplyDelete
  13. Mbak cerita perjalanannya sangat cantik Dan menarik Salam Kenal ya

    ReplyDelete
  14. Kagum! Beberapa hari lepas saya melihat Discovery Channel yang memaparkan jalan raya yang merbahaya di dunia dan Karakoram Highway adalah diantaranya. Catatan anda sangat memberi inspirasi untuk saya mengikut jejak langkah yang sama. Teruskan mengembara...

    ReplyDelete
  15. Menarik. Ble buat rujukan pengembaraan Et ni....:)

    ReplyDelete
  16. Hello Et, i am Meng from Malaysia, nice to read your travel story in kkh, just want to ask you, is it possible to do it on bicycle? Thanks

    ReplyDelete
  17. Perjalanan yang sangat memberi inspirasi. Rasa macam nak pergi situ jugak. One day Insyaallah.

    ReplyDelete
  18. lebuhraya karakoram membawa sy ke sini.. menarik..

    ReplyDelete
  19. penceritaan & gambar yg menarik, teruskan memblog

    ReplyDelete