Saturday, October 26, 2013

Pakistan Part 7 - My last day in Karimabad

26 June 2013

Pagi ke-5 di Karimabad.

Bila bangun pagi ni saya rasa terpanggil untuk gerak ke destinasi seterusnya iaitu Gilgit. Tapi saya masih belum dapat buat keputusan lagi untuk gerak ke Gilgit samada esok, lusa atau pun tulat. Semuanya bergantung kepada keadaan dan mood. Kalau ikutkan memang nak stay lebih lama tapi apakan daya waktu yang saya ada di Pakistan tak lama. Jadi kemungkinan besar saya akan ke Gilgit esok.

Saya ke restoren hotel seperti biasa untuk bersarapan pagi. Sampai di restoren hotel Mr. Lee sedang bersarapan dengan seorang traveller daripada China. Saya join mereka, lama jugalah kami berborak sambil bersarapan. Mr. Lee banyak bercerita tentang apa yang dilakukannya selama beberapa hari di situ.

Kemudian Francis datang dan join kami. Kami dah seperti keluarga di sini. Ini juga salah satu sebabnya kenapa saya begitu berat hati nak tinggalkan tempat ni. Sweet kan?

Saya beritahu mereka saya mungkin akan ke Gilgit esoknya. Maksudnya malam ini adalah malam terakhir saya di Karimabad. Mr. Lee ajak kami semua untuk makan malam bersama di kedai makan rooftop iaitu merupakan tempat lepak kegemaran Francis.

Sedang kami berborak sepasang suami isteri daripada Swiss bersama 3 orang anak lelakinya datang sambil membawa sebiji kek butter dan beberapa biji lollipop. Rupanya hari ini adalah hari ulangtahun kelahiran Francis yang ke-55 !

Keluarga daripada Swiss buat kejutan untuk Francis
Sweet !
Francis kelihatan agak terkejut dan terharu dengan suprise daripada mereka. 3 budak lelaki yang umurnya sekitar 4, 6 dan 7 tahun (mungkin) sangat comel bila menyuruh Francis untuk memotong kek. Hussain (pemilik hotel) yang ada juga di situ pada waktu itu terus menyuruh staff di restorennya untuk membuatkan chai kepada semua yang ada di restoren. Sweet moment :)

Bos hotel belanja chai
Keluarga traveller daripada Swiss
Kemudian saya balik semula ke bilik dan transfer gambar ke dalam laptop.

Setelah puas berehat dan berangan di bilik, saya keluar untuk berjalan-jalan di sekitar Karimabad. Tujuan utama saya ialah untuk mencari setem dan kemudian pos semua poskad yang telah saya tulis semalamnya.

Sedang saya berjalan kaki ada seorang lelaki tempatan yang menegur dan kami berborak sambil berjalan menuju ke kedai untuk membeli setem. Kami masuk ke sebuah kedai dan saya terus membeli setem dan menampalnya untuk setiap poskad (12 keping semuanya) di situ juga.

Tiba-tiba lelaki tadi menghulurkan saya sebotol air Coke dan kami duduk borak sekejap di dalam kedai. Namanya Didar dan dia banyak bercerita mengenai kerjanya. Menurutnya, dulu dia adalah seorang chef masakan Itali di sebuah hotel. Tetapi oleh kerana minatnya terhadap alam semulajadi dia telah berhenti kerja dan sekarang menjadi tukang masak untuk ekspedisi mendaki gunung di sekitar Pakistan.

Tak lama kemudian saya meminta diri dan dia ajak saya untuk makan malam dengannya memandangkan hari ini ialah hari terakhir saya di Karimabad. Tapi saya terpaksa menolak kerana telah berjanji untuk makan malam dengan Mr. Lee dan kawan-kawan saya yang lain.

Kemudian saya berjalan-jalan lagi di sekitar Karimabad dan masuk ke kawasan rumah kampung di situ. Seronok rasanya dapat melihat rutin harian orang kampung di situ dan seperti biasa mereka tidak kekok untuk memberi salam kepada orang luar seperti saya :)

Setelah penat berjalan saya masuk ke dalam satu kedai makan. Saya order roti nan dan chicken tikka (seperti ayam Tandoori) dan semestinya bersama chai. Sewaktu makan, pekerja kedai datang berborak. Dia teruja bila saya cakap saya berasal daripada Malaysia. Menurutnya, dia ada kawan yang bekerja di Kuala Lumpur dan dia selalu mendengar cerita tentang Kuala Lumpur yang maju dan moden.

Setelah lama berborak akhirnya saya meminta diri untuk ke tempat lain pula.

Sekarang saya nak cari tempat untuk poskan poskad. Saya ada tanya seorang pakcik yang saya jumpa di tepi jalan, menurutnya ada sebuah peti pos berdekatan Zero Point. Oh, rupanya dekat dengan hotel tempat saya menginap. Saya berjalan balik semula ke hotel dan kemudian masukkan poskad di dalam peti pos.

Staff hotel beritahu Mr. Lee ada mencari saya di hotel beberapa minit yang lepas. Saya ke Old Hunza Inn iaitu tempat Mr. Lee menginap. Old Hunza Inn tak jauh daripada hotel tempat saya menginap, cuma sekitar 2 minit jauhnya.

Sampai di Old Hunza Inn saya tanya staff di situ kalau-kalau ada ternampak Mr. Lee, tapi mereka cakap Mr. Lee dah keluar dalam setengah jam yang lepas.

Waktu itu saya terjumpa Susan yang memang menginap di Old Hunza Inn juga. Dia juga beritahu saya yang Mr. Lee ada mencari saya dalam setengah jam yang lepas. Tapi malangnya Mr. Lee tidak menggunakan local simcard Pakistan jadi susah untuk saya hubungi dia.

Selepas itu saya berborak sekejap dengan Susan dan mengajak dia untuk makan malam bersama kami sekali malam nanti.

Kami berjalan sama-sama keluar daripda Old Hunza Inn dan terjumpa dengan Peter, seorang traveller daripada US. Kami berborak dan berjalan sekali.

Sewaktu jalan ada beberapa orang tempatan yang menegur Peter. Mereka kelihatan seperti daripada sebuah produksi television kerana ada kamera dan beberapa krew yang terlibat. Rupanya mereka ingin menemuramah Peter berkaitan insiden 10 tourists yang terbunuh di daerah utara Pakistan baru-baru ini.

Saya dan Susan menunggu sementara Peter habis ditemuramah kemudian kami teruskan lagi berjalan untuk ke tempat makan rofftop dan berjumpa dengan Mr. Lee, Francis dan lain-lain.

Sampai di tempat makan rooftop Francis sudah ada di situ. Waktu itu jam sekitar 6.30 pm dan sudah hampir sunset. Kami bertiga join Francis dan memesan chicken tikka dan chai. Kami makan, berborak sambil menikmati sunset di situ. #Priceless.

Tak lama kemudian Mr. Lee datang dengan seorang traveller daripada Hong Kong, Chris.

Saya tanya Mr. Lee kenapa dia cari saya tadi, rupanya dia nak ajak saya pergi berjalan-jalan di satu kampung. Mr. Lee cakap kampung itu agak unik dan sangat tua. Tapi sayangnya dia juga telah terlambat sebenarnya kerana kampung itu agak jauh dari Karimabad dan tidak sempat ke sana.

Jadi kami ber-6 makan malam dan berborak sehingga lewat malam. Tempat makan rooftop pada saya agak istimewa kerana pada hari pertama saya sampai di Karimabad saya makan di situ dan malam terakhir saya juga makan bersama kawan-kawan baru saya di situ :)

Francis, Mr. Lee, Chris, Me, Susan and Peter
Miss this place !
Rupanya Chris akan berangkat ke SUST (border Pakistan-China) esoknya dan akan ke Aliabad esok pagi. Saya juga akan menaiki van ke Gilgit daripada Aliabad. Jadi kami plan untuk pergi ke Aliabad bersama-sama dengan Suzuki (merupakan teksi di sana) daripada hotel.

Kami berjanji untuk berjumpa di restoren hotel pada jam 10 am. Susan juga akan datang bersarapan dengan kami esok. Mr. Lee beritahu dia akan pergi trekking awal pagi esok dan cuba untuk datang ke restoren hotel secepatnya sebelum kami berdua berangkat ke Aliabad.

Setelah puas berborak kami pun beredar dari situ dan balik ke hotel masing-masing. Sampai di bilik seperti biasa saya mandi dan berehat.

Esok saya akan meneruskan perjalanan ke Gilgit, sebuah lagi tempat yang tak akan saya lupakan sampai bila-bila. Stay tune !

P/s: Terima kasih kerana sudi membaca.

1. salam kenal et. seronok dengar cerita pasal sana. definitely masuk dalam bucket list ni..

2. Salam ET

memang sentiasa tunggu cerita kembara u ke Pakistan ni....lain dari yang lain...

3. x pernah terfikir pegi pakistan but now mmg dah masuk dlm travel list...

4. Assalamualaikum. bestnya. kenangan berjalan di negara orang :)